Pred príchodom islamu sa so ženami zaobchádzalo často horšie ako so zvieratami. Prorok (mier s ním) chcel tieto krutosti zastaviť, a preto kázal láskavosť voči nim. Povedal muslimom:
„Bojte sa Allaha, pokiaľ ide o ženy.“
„Najlepší z vás sú tí, ktorí sa správajú najlepšie k svojim manželkám.“
„Muslim nesmie nenávidieť svoju ženu, a ak je nespokojný s jednou zlou vlastnosťou v nej, nech je spokojný s jednou dobrou.“
„Čím je zdvorilejší k svojej manželke, tým je dokonalejší vo viere.“
Prorok (mier s ním) bol veľmi dôrazný v nariadeniach pre muslimov, aby boli láskaví k svojim ženám, keď predniesol svoju slávnu Khutbu (reč) na Hore milosti na Arafate v prítomnosti svojich stodvadsaťštyritisíc spoločníkov, ktorí sa tam zhromaždili na púti Al-Wada (Rozlúčková púť). Pri Khutbe nariadil prítomným, a skrze nich všetkým tým muslimom, ktorí mali prísť neskôr, aby boli úctiví a láskaví k svojim ženám. I vravel:
„Bojte sa Allaha, čo sa týka žien. Veru, ste sa oženili s nimi s dôverou Allaha a urobili ste ich dovolenými slovom Allaha. Máte právo nad nimi a oni nad vami, čo sa týka obživy a oblečenia, podľa svojich možností.“
Žena v islame je úplne nezávislá osobnosť. Môže uzavrieť akúkoľvek zmluvu alebo odkaz na svoje meno. Má nárok na dedičstvo ako matka, ako žena, ako sestra a ako dcéra. Slobodne si môže vybrať svojho manžela. Pohanská spoločnosť spred islamskej Arábie mala iracionálne predsudky voči deťom ženského pohlavia, ktoré pochovávali zaživa. Allahov posol (mier a pokoj s ním) bol úplne proti takejto neľudskosti. Ukázal im, že podpora detí ženského pohlavia bude stáť ako ochranný štít pre nich proti pekelnému ohňu:
Prorokova manželka Ajša (mier s ňou) povedala príbeh o žene, ktorá prišla k nej domov so svojimi dvoma dcérami a pýtala si jesť, ale Ajša okrem datle nič iné nenašla. Keď jej Ajša dala datľu, žena ju rozdelila medzi svoje dve dcéry a sama nejedla nič. Potom vstala a odišla. Keď Prorok (mier s ním) prišiel domov, Ajša mu vyrozprávala o tom, čo sa stalo, a on povedal, že tento jej dobrý skutok bude slúžiť ako bariéra pre ňu pred pekelným ohňom.
Najhoršie nešťastie pre ženu je, keď jej manžel zomrie a ona ako vdova je zodpovedná za výchovu detí. Vo východných krajinách, kde si žena zvyčajne nechodí zarábať na živobytie, sú problémy s vdovstvom neopísateľné. Prorok Muhammad (mier s ním) vždy zastával vdovy. Väčšina z jeho manželiek boli vdovy. V čase, keď vdovám bolo málokedy dovolené znovu sa vydať, prorok (mier s ním) vyzýval svojich nasledovníkov, aby sa s nimi oženili. Vždy bol pripravený pomôcť vdovám a vyzýval svojich stúpencov, aby urobili to isté. Abu Hurairah poznamenal, že prorok (mier s ním) povedal: „Ten, kto sa usiluje pomôcť vdove alebo chudobnému človeku, je ako Mudžahíd (bojovník) na ceste Allahovej, alebo ako ten, kto sa postaví večer na modlitbu a cez deň sa postí.“
Žena ako matka má v islame veľkú úctu. V súvislosti s tým Svätý Korán hovorí o právach matiek v niekoľkých veršoch. To nariaďuje muslimom, aby preukazovali veľkú úctu svojim matkám a slúžili im dobre, aj keby boli neveriacimi. Prorok (mier s ním) sa dôrazne vyjadril, že práve matky sú prvoradé. Abu Hurairah hlásil, že k prorokovi (mier s ním) raz prišiel muž a spýtal sa ho: „Ó, Allahov prorok, kto je tá osoba, ktorá ma najväčšie právo nado mnou, čo sa týka zdvorilosti a pozornosti?“ Prorok odpovedal: „Tvoja matka.“ „A potom kto?“ – zopakoval. Prorok znova odpovedal: „Tvoja matka.“ „A potom kto?“ – opýtal sa znova. On odpovedal: „Tvoja matka.“ „A potom kto?“ Prorok povedal: „Tvoj otec.“
V inej situácii prorok (mier s ním) odporučil veriacemu, aby nešiel na obranu islamu do vojny proti Kurajšovcom, ale aby sa vrátil a slúžil svojej matke, lebo to bude príčinou jeho spásy. Muawiyah, syn Jahimah, hlásil, že Jahimah prišiel k prorokovi (mier s ním) a povedal: „Ó, prorok! Chcem sa pripojiť do boja (na ceste Allaha) a prišiel som sa ťa spýtať na radu.“ Prorok povedal: „Zostaň v matkinej službe, pretože raj je pod jej nohami.“
Prorokovi nasledovníci prijali jeho učenie a priniesli revolúciu v ich sociálnom postoji voči ženám. Už ich nepovažovali iba za obyčajné hnuteľné veci, ale ako neoddeliteľnú súčasť spoločnosti. Prvýkrát dostali ženy právo na podiel na dedičstve. V novom spoločenskom systéme ženy získali svoju rovnoprávnosť a stali sa aktívnymi členmi spoločnosti, ktorá ich robila užitočnými prostredníctvom ich služieb počas vojen medzi pohanskými Arabmi a vznikajúcou muslimskou spoločnosťou. Nosili jedlá pre vojakov, starli sa o nich a niekedy dokonca bojovali spolu s nimi, ak to bolo nutné. Stalo sa samozrejmosťou, že ženy pomáhali svojim manželom na poliach, obchodovali a podnikali samostatne a išli von za prácou, aby uspokojili svoje potreby. Ajša povedala, že Saudah bint Zamah išla v noci von. Keď ju Umar uvidel a spoznal, povedal: „Ó, Saudah, prečo sa nezahaľuješ/neschovávaš pred nami?“ Saudah sa vrátila k prorokovi (mier s ním) a povedala mu o tom, keď večeral vo svojej izbe, a on (mier s ním) povedal: „Allah vám dovolil, aby ste chodili von pre vaše potreby.“
Podstatou v učení islamu, čo sa týka muža a ženy, je to, že muž a žena by mali byť oporou jeden druhému, aby ich domácnosť bola šťastným a prosperujúcim miestom, aby boli lojálni a verní k sebe navzájom, a aby sa starali o dobré životné podmienky a blaho ich detí. Od ženy sa očakáva, že zmierni manželovu prirodzenú prísnosť, a ovplyvní humánne správanie. Muž má starostlivo vzdelávať ženu, aby spolu vybudovali vlastnosti, v ktorých budú vynikať.
Tieto aspekty boli prorokom (mier s ním) veľmi zdôrazňované. Vyzýval mužov, aby si vzali zbožnú ženu a ženám, aby boli verné svojim manželom a láskavé k svojim deťom.
Prorok (mier s ním) povedal: „Medzi mojimi nasledovníkmi sú najlepší z mužov tí, ktorí sú najlepší k svojim manželkám a najlepšie zo žien sú tie, ktoré sú najlepšie na svojich manželov. Za každú z týchto žien je stanovená odmena zodpovedajúca odmene tisícov mučeníkov. Medzi mojimi nasledovníčkami sú najlepšie zo žien tie, ktoré pomáhajú svojim manželom v ich práci, ľúbia ich za všetko a chránia ich od toho, čo je hriechom.
Raz sa Muawiyah opýtal proroka (mier s ním): „Aké sú práva, ktoré má žena voči svojmu manželovi?“ Prorok odpovedal: „Nakŕmte ju, keď máte jedlo, oblečte ju, keď sa vy obliekate, zdržte sa od toho, aby ste ju nefackovali na tvári (aby ste jej neublížili) a nenadávajte jej, a neoddeľujte sa od svojej manželky, s výnimkou, keď ste doma.“
Prorok Muhammad (mier s ním) nikdy neudrel svoje manželky, a tým dáva krásny príklad pre muslimských mužov, ako sa majú k svojim ženám správať. Prorokovi (mier s ním) sa prišla sťažovať žena na svojho manžela. Prorok (mier s ním) jej povedal: „Neexistuje žena, ktorá by odstránila niečo, a dala to späť na svoje miesto, s cieľom upratania domu svojho manžela, ale Boh jej to dá ako cnosť pre ňu. Tiež neexistuje muž, ktorý by chodil s manželkou ruka v ruke, ale Allah mu to dá ako cnosť pre neho, a keď ju objíme okolo ramien z lásky, jeho cudnosť sa znásobí.“ Raz počul niekoho chváliť ženu z kmeňa Kurajšovcov, „…pretože sú najláskavejšie k svojim deťom, kým sú dojčatá, a pretože pozorne strážia majetok svojich manželov.“
Islam považuje ženu za duchovne a intelektuálne rovnú mužovi. Hlavný rozdiel medzi nimi je po fyzickej stránke, na základe ktorej sú zásady spravodlivého rozdelenia práce. Mužovi prideľuje viac namáhavú prácu a robí ho zodpovedným za chod rodiny. Žene prideľuje prácu v domácnosti, výchovu a vzdelávanie detí, ktoré majú najväčší význam v úlohe budovania zdravej a prosperujúcej spoločnosti.
Faktom je, že dobrá domácnosť funguje na základe jednotnej politiky. T toho dôvodu Šariah vyžaduje od muža, ako od hlavy rodiny, sa najprv poradiť s rodinou a až potom mať posledné slovo pri rozhodovaní. Pri rozhodovaní muž nesmie zneužiť svoju výsadu a spôsobiť ujmu svojej manželke. Akýkoľvek priestupok tohto princípu znamená pre neho riziko straty Allahovej priazne, pretože jeho manželka nie je jeho podriadenou, ale podľa slov proroka (mier s ním), je kráľovnou svojho domu, a túto pozíciu by mal dať každý správny veriaci svojej manželke. V kontraste s týmto osvieteným učením islamu vo vzťahu k ženám sa v západných krajinách hovorí o oslobodení a emancipácii žien, čo je vlastne skrytou formou využívania ich tela, zbavenia ich cti a degradácie duší!